Filmai

„Išgyvena tik mylintys“. Neįprasti Jimo Jarmuscho vampyrai

Arthouse kino kūrėjas Jimas Jarmuschas („Coffee and Cigarettes“ / „Kava ir cigaretės“, 2003, „Broken Flowers“ / „Sulaužytos gėlės“, 2005) pradžiugino savo gerbėjus nauju darbu – 2013 m. pasirodė romantinė drama „Išgyvena tik mylintys“ („Only Lovers Left Alive“, 2013). Angliškas filmo pavadinimas primena eilutę iš tradicinio soneto, ir tai, galima sakyti, yra filmo raktas.

Režisierius mėgsta poeziją. „Every night and every morn / Some to misery are born / Every morn and every night / Some are born to sweet delight“ (Kiekvieną naktį ir kiekvieną rytą / Kažkas gimsta vargui / Kiekvieną rytą ir kiekvieną naktį / Kažkas gimsta saldžiam malonumui) – tokios Viljamo Bleiko eilutės skamba filme „Negyvėlis“ („Dead Man“, 1995). Juostos „Išgyvena tik mylintys“ herojai kiekvieną naktį gimsta mėgautis… krauju. Tačiau, kaip Jarmuschui įprasta, filme daug lyrikos, melancholijos, kuri net vampyrus paverčia romantikais.

Pastaruosius puikiai įkūnija aktoriai Tomas Hiddlestonas (Adomas) ir Tilda Swinton (Ieva). Pora susituokusi, tačiau gyvena atskirai: vienas pustuščiame Detroite, kita – Maroko mieste Tanžere. Gauti kraujo XV a. būdais būtų nežmoniška, todėl abu kaip kokie narkomanai turi savo tiekėjus: Ievai kraujo parūpina ne kas kitas, o XVI a. poetas Kristoferis Marlou, Adomas turi tiekėją ligoninėje – Daktarą Vatsoną (deja, intriguoja tik vardas, bet ne personažas).

Pasisotinę mylimieji susisiekia ir nusprendžia susitikti – Ieva naktiniais reisais skrenda pas vyrą, nes jie tiesiog negali vienas be kito. Trauka tuo stipresnė, kuo šie veikėjai skirtingesni. Jarmuschas vaizduoja dvi priešybes – vyrą ir moterį, kurie it kokie dievai atsakingi už skirtingas sritis: šviesiaplaukė Ieva – literatūros, gyvūnijos ir augalijos žinovė, juodaplaukis Adomas – muzikantas kolekcionierius, turintis daug mokslo žinių. Vardus pagrindiniams veikėjams Jarmuschas parinko tikslingai: jie iš tiesų primena pirmąją žmonijos porą, gyvenančią savoje visatoje.

Tačiau į mylimųjų pasaulį įsibrauna nekviesta viešnia – Ievos sesuo Eiva (Jarmuschas žaidžia vardo variacijomis), kuri spinduliuoja jaunatviška energija, suteikia filmui dinamiškumo. Tačiau, deja, Eivos (akt. Mia Wasikowska) personažas, nors ir turi potencialo, lieka neišvystytas, vampyriukės filme tiesiog per mažai.

Jarmuschas pateikia naujų idėjų, tačiau jų neišplėtoja. Pavyzdžiui, būtų įdomu daugiau sužinoti apie vampyrišką Ievos ir Adomo pasaulį. Tačiau jis lieka paslaptimi. Kaip ir personažų pažinties istorija, jų praeitis. Rodos, vampyrizmas filme yra tik dekoracija, įdomus rūbas, metafora. Režisierius nesiekia sukurti išbaigto, pilnaverčio pasaulio, todėl filmas pasirodo tuštokas ir be reikalo ištęstas, siužetas nuobodokas.

Be to, pernelyg didelis Jarmuscho polinkis į lyriką, filosofiją gali pasirodyti pretenzingas, virsti parodija. Adomas vadina žmones „zombiais“, o vampyrai (tarp jų menininkai, mokslininkai) yra tarsi išrinktieji, aukštesnė rasė (įdomu, prie kurių save priskirtų Jarmuschas?). Adomo filosofija atrodo kiek lėkšta, jis dėsto žinomus faktus: Galilėjų įkalino, Koperniko knygą uždraudė, Teslos idėjos liko neįgyvendintos. Žiūrovas, matęs daugiau Jarmuscho darbų, gali pastebėti, kad režisierius kartojasi (daug dėmesio Teslai buvo skirta filme „Kava ir cigaretės“).

Nenauja ir idėja apie Šekspyro pjesių tikrąjį autorių – juo pasirodo esantis tas pats Marlou (Šekspyras, matyt, tebuvo „zombis“, apsimetėlis). Susidaro įspūdis, kad režisierius išaukština tuos menininkus ir mokslininkus, kurie jam patinka, bet suveda sąskaitas su tais, kurie ne prie širdies. Tačiau filmo tonas toks, kad negali būti šimtu procentu tikras, ką režisierius nori pasakyti. Galbūt toks Jarmuscho žvilgsnis yra ironiškas, gal jis kiek pašiepia kultūros elitą, inteligentus? Juk jie vis dėlto vaizduojami kaip savotiški narkomanai, mintantys žmonių krauju…

Kaip ir būdinga „arthouse“ stiliaus filmams, „Išgyvena tik mylintys“ kelia daugiau klausimų nei atsakymų. Pats filmas, galima sakyti, yra režisieriaus atsakas į populiariąją kultūrą. Pastaraisiais metais pasirodė nemažai filmų apie vampyrus. Tačiau, skirtingai nei „The Twilight Saga“ (2008–2012), kuri skirta grynai paaugliams, Jarmuschas sukūrė panašios temos filmą subrendusiems žmonėms, kurie yra daug skaitę (ir net kažką girdėję apie kvantinę mechaniką). Vis dėlto, būtent romantinė filmo pusė labiausiai sieja šiuos filmus. Bet ir Jarmuscho romantika kitokia, kvepianti romantizmu. Naudojant vampyro įvaizdį, kuriamas naujas požiūris į menininką.

Režisieriui svarbūs ne tik įvaizdžiai, bet ir spalvos (juoda, balta), detalės (medinė, bet ne sidabrinė kulka), sąsajos (besisukanti žemė ir vinilinė plokštelė). Taigi, Jarmuschas lieka ištikimas savo stiliui. Ir prisiekę režisieriaus fanai džiūgauja, filmą vertina palankiai, o Kanų kino festivalyje juosta nominuota „Auksinei palmės šakelei“, laimėjo apdovanojimą už garso takelį. Filmo muzika, beje, puikiai padeda kurti melancholišką atmosferą (pats Adomas prisipažįsta, kad jo muzika kaip laidotuvių). Aktorių vaidyba taip pat įsimenanti, tačiau daugiausia ovacijų susilaukė nepakartojamoji Swinton.

Žiūrėdamas „arthouse“ stiliaus juostą, niekada negali būti tikras, ką pamatysi šįkart. Nors kelia įdomių minčių ir klausimų, kartais tokie filmai gali būti sunkiai suprantami, pretenzingi. Filmui „Išgyvena tik mylintys“, kaip ir kitiems Jarmuscho darbams, būdingas subtilus humoras, švelni ironija, gyvenimiška filosofija. Tačiau, skirtingai nei komedijoje „Sulaužytos gėlės“, kurios varomoji jėga yra mįslė, ir norisi ją įminti kartu su Dono personažu, šiame filme tokios jėgos nėra, jis gretai išsisemia. Vis dėlto juosta verta dėmesio dėl neįprasto žvilgsnio į, rodos, jau pabodusią vampyrų temą ir charizmatiško Swinton ir Hiddlestono dueto.

Advertisements

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s